TEKNISKE DATA OG GODE RÅD

Dæk… er det ikke bare sådan nogle sorte, runde nogle, der drejer rundt?

Man kan hurtigt blive forvirret i junglen af lovgivninger, krav og den store mængde af data,
der er på hjul og dæk.

Hillerød Dækcenter A/S er eksperter på området, og vi hjælper dig gerne med dine spørgsmål.

Markedet i Danmark bliver hele tiden præsenteret for nye produkter af dæk og fælge af forskellig og meget tvivlsom kvalitet, og specielt i nedgangstider er der mange billige produkter på markedet.

Pas på, at du ikke bliver snydt! Det handler ikke kun om penge, men i høj grad om sikkerhed. Som tommelfingerregel kan man jo altid sige, at pris og kvalitet hænger sammen. Et produkt til 200 kr. kan ikke præstere det samme som et til 1000 kr.

Når din bil har brug for et autoværksted i Nordsjælland kan du trygt overlade den til vores mekanikere på Hillerød Dækcenter.

Sommerdæk

Sommerdæk kan være store, fede, seje monteringer, men pas nu på. Dels er der lovgivningen, der skal overholdes, og dels skal man tænke på, at jo bredere dækkene er, jo dårligere står de fast i vådt og glat føre. Der opstår også mere støj ved brede monteringer, da der jo er mere dæk, der berører vejoverfladen.

Vejkontakt Skema med hastighedskoder

Vejkontakt Skema med belastningskoder

Vinterdæk

Vinterdæk er som navnet siger, specielt udviklet til at yde en god præstation under kolde og
glatte forhold. Sommerdæk kan under ingen omstændigheder komme bare i nærheden af det, som et godt vinterdæk kan præstere.

Bremseafstande Skema for vejkontakt

Hvis du prøver at skøjte dig igennem vinteren på sommerdæk, satser du både dit og andres helbred.

Sverige, Norge og Tyskland har alle regler/love om, at der skal anvendes vinterdæk om vinteren.

Vi kan altså ikke køre ud af vores land uden at montere vinterdæk på vores biler, når det er vinter.

Man kan jo undre sig over, at alle vores nabolande har disse regler, mens vi danskere bare kan skøjte rundt på sommerdæk om vinteren. Enten er vi danskere vanvittigt gode til at køre bil eller også er vores liv måske ikke så meget værd. Man kan kun håbe, at vores politikere får øjnene op og ændrer lovgivningen i Danmark.

Hvis du alligevel vælger at begive dig ud i det glatte føre på sommerdæk, så husk lige på, at du ikke kan få rettet selv den mindste bule på din bil, for hvad et sæt vinterdæk koster.

Vejkontakt Regler for vinterdæk i andre lande

Helårsdæk

Helårsdæk, er det et alternativ til sommer- og vinterdæk? Det kan siges meget enkelt: de er ca. lige dårlige hele året. Helårsdækket kan selvfølgelig ikke yde de samme præstationer som et dæk, der er udviklet specielt til enten vinter- eller sommerkørsel.

De fleste er af den opfattelse, at de sparer penge på at købe kun ét sæt dæk, men man skal være opmærksom på, at man vil slide 2 sæt helårsdæk op, på samme tid som man slider ét sæt vinter- og ét sæt sommerdæk op.

Derudover har man et større brændstofforbrug og en dårligere sikkerhed.

2 sæt dæk

Konklusionen må derfor være at købe 2 sæt dæk af en god kvalitet i et anerkendt fabrikat.
Flere er af den opfattelse, at helårsdækket er anvendeligt ved et meget lille kørselsbehov, og hvis man lader bilen stå i dårligt vejr, men er det netop ikke i dårligt vejr, man tager bilen?

Dæktryk

Dæktryk er meget vigtigere, end vi normalt tænker på. Levetiden for et dæk kan falde fra
for eksempel 45,000 km til 30,000 km ved kørsel med 0,6 bar for lidt i lufttryk i et dæk, der er
beregnet til et lufttryk på 2,5 bar.

Man vil også opleve et større forbrug af brændstof ved kørsel med for lidt dæktryk.
Et eksempel på merforbrug af brændstof, med en standardbil som en Mercedes 250 CDI, kan se således ud:

  • Klimaanlæg tændt: + 3,2 %
  • Bil fyldt op med passagerer og bagage: + 5,2 %
  • Tagbagagebærer med cykel og tagboks: + 18,2 %
  • Forkert dæktryk (0,6 bar for lidt): + 6,6 %

Når alle disse faktorer spiller ind, har man et merforbrug af brændstof på 33,2 %
Selvfølgelig får bilisten noget til gengæld for det store brændstofforbrug: behagelig temperatur ved tændt klimaanlæg, transport af passagerer, cykler m. m. men med for lavt dæktryk får man intet igen - kun ulemper.

Det kan være direkte livsfarligt at køre med for lavt dæktryk. Tjek derfor dæktryk mindst hver 14. dag.

Reparationer af dæk og fælge

Lad en fagmand udføre denne opgave, da et dæk skal kunne klare samme krav før som efter, at reparationen er udført. 

Vi må desværre konstatere, at der bliver udført mange ulovlige og direkte livsfarlige reparationer af dæk og fælge, selv af firmaer og folk som kalder sig specialister.
Den typiske fejlreparation af et dæk godkendt til hastigheder over 45 km/t er, at dækket bliver lappet med en ”prop”, der sættes i udefra, uden at hjulet har været adskilt. Det er hurtigt og let arbejde, men det er direkte livsfarligt at køre i bilen efterfølgende. Et dæk bør altid adskilles fra fælgen, så det kan inspiceres indefra. Læs mere om centrering af fælge her.

Husk vi også tilbyder dækopbevaring af dine sommer- og vinterdæk, på vores dækhotel.

Hvis du er i tvivl om det arbejde, du har fået udført på dine hjul, er udført sikkerhedsmæssigt korrekt, så ring til Hillerød Dækcenter A/S, så kan vi vejlede dig.

 

Hillerød Dækcenter - tekniske data